حميد عسکري: ديگر نميخواهم در عرصه سينما و بازيگري فعاليت کنم
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۴۷۵۸۵۱
خبرگزاري آريا - موسيقي ما – چند ماه از فعاليت کم «حميد عسکري» در عرصه موسيقي پاپ ميگذرد اما اين خواننده قرار است به زودي تکآهنگهايي را در فضاي مجازي منتشر کند. او قصد دارد اين روند را تا زمان برگزاري کنسرت تابستان خود در تهران ادامه دهد. حميد عسکري در گفتگو با سايت «موسيقي ما» ديدگاههاي خود پيرامون انتشار آلبوم و توليد آثار جديدش را عنوان کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حميد عسکري ابتدا در مورد آلبوم گفت:«پيشبيني ميکنم به زودي ديگر چيزي به نام آلبوم در ايران منتشر نميشود. حداقل در موسيقي پاپ اينطور خواهد بود و انتشار آلبوم ديگر لزومي ندارد. اينقدر سرعت تغيير تمهاي مورد علاقه مردم بالا است که طي يک سالي که براي توليد آلبوم زمان ميگذاريد، سه مرتبه همه چيز عوض ميشود! به همين دليل انتشار تکآهنگ بهتر است. انشاالله من امسال بيشترين وقتم را صرف انتشار تکآهنگ ميکنم. سه چهار قطعه آماده دارم و براساس برنامه مدون اين کارها را به مخاطبان ارائه خواهم کرد. بر همين اساس بيشترين وقت اين روزهاي من صرف توليد تکآهنگ ميشود.»
او سپس با اشاره به اينکه دوباره دست به قلم شده اعلام کرد:«پس از چند سال که خودم ترانه نمينوشتم در تکآهنگهاي جديدم خودم همه ترانهها را مينويسم. البته کلاً ترانههايي که خودم طي سالهاي گذشته نوشتم هيتترين قطعاتم بودند. کارهايي که الان ساختهام از لحاظ ملودي براي دوستان ترانهسرا تا بخواهند رويش بنويسند و به همين دليل فقط خودم ميتوانم ترانههاي اين قطعات را بنويسم. تمامي قطعات جديدم با تنظيم «ميلاد اکبري» منتشر خواهد شد.»
حميد عسکري در پاسخ به اين سوال که چرا دوباره چنين تصميمي اتخاذ کرده به اين نکات اشاره کرد:«اين بهترين کاري است که ميتوان انجام داد. همان موقع هم که سه آلبوم اول يا بهتر بگويم چهار آلبوم اولم با ترانههاي خودم منتشر ميشد ميديدم که موسيقي امروز، موسيقي نيست که شما ترانه را جلوي خود بگذاريد و روي آن ملودي بسازيد. چون ملودي در موسيقي امروز بسيار مهم شده و وقتي که به ترانهاي در يک وزن و قالب خاص محدود شويد، آن خلاقيتهايي که در حرکت ملودي ميخواهيد را نميتوانيد داشته باشيد. بگذريم از اين موضوع که زمان انتشار سه آلبوم اول وقتي خودم همه کارها را مينوشتم همه رسانهها ايراد ميگرفتند که چرا خودت مينويسي! خوشحال هستم که پس از ده سال، ترانه تمامي کارهاي هيت بازار توسط خوانندهها يا کساني که تفکر چند سال قبل من را دارند نوشته ميشود. من هم ديدم که چه بهتر دوباره دست به قلم شوم و خودم بنويسم.»
خواننده سهگانه «کما» به کنسرت خود در پايتخت هم اشارهاي داشت:«اجراي تهران پس از ماه مبارک رمضان خواهد بود. چون طي يک سال اخير که پسرم به دنيا آمد فقط دو قطعه منتشر کردم. به همين دليل لازم است که چند تکآهنگ منتشر کنيم تا رپرتوار متفاوتي براي اجرا در سالن داشته باشيم. در اجراهاي شهرستان چون فاصله بين کنسرتها وجود دارد، اين نياز خيلي احساس نميشود. اما براي کنسرتهاي تهران بايد رپرتوار جديد داشته باشيم و در اين فاصله تا پس از ماه رمضان چند آهنگ جديد را به مخاطبان عزيز تقديم خواهيم کرد. اجراها هم با همان شرکت «هنر اول» است.»
عسکري نهايتاً در پاسخ به سوال ما مبني بر اينکه قصد ندارد دوباره بازيگري را تجربه کند هم گفت:«طي چند وقت اخير پيشنهادي براي بازيگري و حضور در سينما نداشتم و ديگر نميخواهم در عرصه سينما و بازيگري فعاليت کنم. پيشنهادي هم اگر باشد نميپذيرم چون اين کار صرفاً يک وسوسه است و در ذات بشر وجود دارد و فقط در ذات خوانندهها نيست. همه آدمها دوست دارند بازيگري را تجربه کنند و وسوسهاي است که امکان تحقق آن براي خوانندهها بيشتر از مردم عادي است. دو بار اين کار را انجام دادم و نميتوانم بگويم اشتباه بود چون در سراسر دنيا رخ ميدهد. اما ديگر هر پيشنهادي که باشد و هر چقدر هم خوب باشد نميپذيرم چون يک وسوسه بود که تمام شد.»
منبع: خبرگزاری آریا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۴۷۵۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرمندی که حاضر است برای دفاع از ایران و مردم جانش را فدا کند
موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامههای تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز ستار اورکی (آهنگساز فیلمهای سینمایی) بخشهایی از گفتگوی این هنرمند را منتشر کرده است.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موزه سینما، ستار اورکی آهنگساز سینمای ایران گفت: من در پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۸ در شهر اهواز متولد شدم و اصالتا بختیاری هستم. فعالیت در حوزه موسیقی را از تیرماه سال ۱۳۵۷ آغاز کردم و در خانواده ما هیچکس اهل موسیقی نبود اما در دوران کودکی، سازی به نام «ملودیکا» به دستم رسید و همین موضوع باعث شد به موسیقی بسیار علاقهمند شوم و آن را دنبال کنم.
او با بیان اینکه فکر نمیکرده روزی آهنگساز شود و این حرفه به شغل اصلی اش تبدیل شود، افزود: در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، پدرم اصرار داشت که در خوزستان بمانیم. او عقیده داشت جوانانی از سراسر کشور برای دفاع به این منطقه آمده بودند و درست نبود که ما خاک خود را رها کنیم. به همین دلیل ما از اولین روز تا آخرین روز جنگ در اهواز حضور داشتیم. زمانی که جنگ آغاز شد من ۱۱ ساله بودم و در پایان جنگ ۱۹ سال داشتم. در آن زمان نمیتوانستم نسبت به جنگ بیتفاوت باشم و به همین دلیل گروهی را تشکیل داده بودیم که دائما در پشت خط نبرد حاضر شده و مجروحان جنگی را یاری میکردیم.
آهنگساز فیلم «خائن کشی» ادامه داد: در آن مقطع مادرم به دلیل سن کم من، مخالف حضورم در میدان جنگ بود، اما من نمیتوانستم نسبت به خاک و مردم کشورم بیتفاوت باشم. در اهواز فیلم «فرار به سوی پیروزی» که اثر زیبایی بود و موسیقی شاهکاری داشت به اکران درآمد. هنوز هم لحظه به لحظه موسیقی آن را در ذهن دارم. من بیش از ۴۰ دفعه برای تماشای این اثر به سینما رفتم تا بتوانم موسیقی آن را گوش کنم. آن زمان امکانات بسیار محدود بود و برای تهیه برگه نت مجبور بودم مسافت اهواز تا تهران را طی کنم.
تجربه همکاری اورکی با مسعود کیمیایی
وی با بیان اینکه همواره ترکیب تصویر و موسیقی برای او بسیار مهم بوده است، افزود: زمانی که فیلمهای مسعود کیمیایی را میدیدم، صدای تلویزیون را میبستم و با توجه به حال و هوای آثار او، خودم برای آن موسیقی میساختم. از همان ابتدا علاقه داشتم تا در زمینه موسیقی فیلم فعالیت کنم. بعدها که به تهران مهاجرت کردم، نوع نگاه و تفکر من نسبت به موسیقی تغییر کرد چراکه مجبور بودم خود را با تصاویری که به دستم میرسید تنظیم کنم و هر آنچه تصویر از من میخواست را ارائه دهم. زمانی که به تهران آمدم دوست داشتم مسعود کیمیایی اولین کارگردانی باشد که با او همکاری کنم. از نظر من او تنها کارگردانی است که همچنان برای موسیقی فیلم اهمیت بسیار زیادی قائل است و موسیقی بخشی از دکوپاژ فیلمهای کیمیایی را تشکیل میدهد. او زمانی که فیلمنامهای را مینویسد، در آن بر نقش موسیقی در سکانسبندیها تاکید میکند. شناخت کیمیایی از موسیقی بسیار استادانه است و در گفتوگوهایی که انجام میدهیم، او را در قامت یک آهنگساز بزرگ میبینم.
اورکی خاطرنشان کرد: یادم میآید من و زندهیاد بابک بیات همراه یکدیگر در شمال کشور بودیم که از دفتر آقای کیمیایی با او تماسی گرفته شد. بیات به من گفت که قرار است موسیقی فیلم «سربازهای جمعه» را به صورت مشترک همراه هم بسازیم. از این اتفاق بسیار خوشحال بودم اما متاسفانه به سرانجام نرسید. تا اینکه سالها بعد جواد طوسی منتقد مطرح سینما با من تماس گرفت و گفت آقای کیمیایی میخواهند شما را ببینند. جواد طوسی مستندی به نام «قهرمان آخر» را درباره کیمیایی ساخته بود که موسیقی آن فیلم را من کار کرده بودم و زمانی که کیمیایی آن قطعات را شنید، برای فیلم خود از من دعوت کرد. این همکاری خوشبختانه تا آخرین اثر ایشان در حال حاضر یعنی «خائن کشی» ادامه پیدا کرده است و در طول این مدت بسیار از او آموختهام. من معتقدم برای یک آهنگساز حرفهای، مسعود کیمیایی بهترین گزینه برای همکاری خواهد بود.
سکوت در فیلم موسیقی است
اورکی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: از نگاه من موسیقی تنها چیزی نیست که با ساز نواخته میشود و جنبه آوازی دارد. من معتقدم حتی سکوتها در فیلم، موسیقی به شمار میرود. همچنین فعالیتهای صدابردار در سر صحنه و پس از او صداگذار و همینطور دیالوگهای بازیگران، بخشی از موسیقی یک فیلم را تشکیل میدهد. اگر یک تصویر فاقد موسیقی باشد، قدرت اثر گذاری کمتری خواهد داشت.
وی همچنین ادامه داد: انسان بدون موسیقی زنده نخواهند ماند، چراکه موسیقی در حکم غذای روح انسان است. برای دفاع از خاک و مردم کشورم حاضرم جان خود را فدا کنم. امیدوارم بتوانم برای جامعه فردی خدمتگزار باشم زیرا هر چه دارم از مردم است.
انتهای پیام